Психологія жіночих казок про дорослішання заміжжі і любові


Психологія жіночих казок про дорослішання заміжжі і любовіЧи потрібні казки дорослим? На перший погляд здається, що в житті дорослої жінки немає місця казкам. Тим не менш, казкові сюжети продовжують нас оточувати - у фільмах і телесеріалах, у снах, фантазіях дорослих людей. Що так захоплю є дорослих у «казкових», і, як ми самі говоримо, нереальних історіях, невже тільки бажання відволіктися від обридлої реальності, розслабитися? У психології казки відносять до проявів глибинного колективного несвідомого психіки. (Основа, фундамент психіки, загальний для всіх людей). У несвідомому існує, звичайно, не конкретна казка з подробицями, а певний сюжет, образ, символ (архетипічний сюжет або архетип), який появляється як в народних казках, так і в сучасному мистецтві, в геніальних творах і «мильних» телесеріалах, у фантазіях і снах окремої людини. Саме в цьому архетипових сюжеті укладено важливий для кожної людини сенс, він несе в собі відразу і питання, і відповідь, проблему і її рішення. Оскільки ми говоримо про жіночих казках, виходить, що кожна жінка в них може знайти для себе рішення важливих життєвих питань і завдань. Яких саме?

У житті будь-якої жінки настає час змін - закінчення школи, перший сексуальний досвід, заміжжя, народження дитини, старість ... У багатьох казках зашифровано опис таких критичних періодів та способи переходу жінки з одного статусу в наступний. Умовно таких переходів можна виділити три:


1.переход дівчинки в дівчину (Відділення від батьків, досвід зіткнення з дорослим світом, отримання першого сексуального досвіду, заміжжя)

2.переход дівчини в жінку (Найбільш продуктивна фаза життя - народження дитини, розвиток уміння любити і творити)

3.переход до старості (Здатність поступитися місцем більш молодим, набуття мудрості)

Казкові сюжети, що розкривають алгоритм дорослішання, переходу дівчатка у доросле дівчину, найбільш поширені, тому що цей поріг повинна переступити кожна дівчинка.

Мачуха і пасербиця. Мабуть, немає жодної жінки, яка не знала б казок використовують цей сюжет. Це і «Дванадцять місяців» «Крихітка-Хаврошечка» «Морозко» «Попелюшка», «Василиса Прекрасна». Ключовим моментом цих казок є конфлікт поколінь: у дівчинки замість матері - зла мачуха, яка намагається зжити її з світлу різними нездійсненними завданнями аж до фізичної смерті. Мачуха в цих казках символізує ту частину матері дівчинки, яка бачить в ній суперницю, яка не хоче піти «зі сцени», благословити її розквітлу жіночу силу. Звичайно, дівчинка не може зайняти місце матері-мачухи у своїй рідній сім'ї, тому їй неминуче потрібно піти з батьківської родини, щоб знайти свою. Важливим елементом у цих казках є працьовитість героїні, завдання, які вимагають від неї вмілості, ретельності і т.д., а також чарівні помічники, що полегшують ці завдання, виручає її зі складної ситуації. Те, що в цих казках героїня часто перебуває на межі смерті, нагадує обряди ініціації в первісних культурах, де обов'язковим етапом переходу в статус дорослого була символічна смерть дівчинки або хлопчика, що проходив обряд. Знайти новий статус, перейти до нового можна тільки безстрашно померши для старого, розпрощавшись остаточно з безпечним оточенням і безвідповідальністю дитини.

Красуня і хижак. Ще один шлях набуття досвіду дорослішання представляють нам казки «Червона шапочка» (червоний колір однозначно інтерпретується всіма як настання першої менструації, фізіологічне дорослішання), «Синя борода», «Маша і ведмідь». Тут немає злої мачухи, не потрібно виконувати нездійсненні завдання, цікавість штовхає героїню до дорослого життя, розбиваючи при цьому її наївність і безпечність. Зіткнувшись з чоловіком-хижаком, жінка вчиться хитрості, яка одна може протистояти силі, і набуває замість наївності - влучність, чуття, здатність інтуїтивно уникати небезпечних для себе відносин.

Чекаюча пробудження і порятунку. У казках «Спляча красуня», «Казка про мертву царівну і сім богатирів», «Білосніжка і сім гномів» часто сон помилково інтерпретується як пасивність, бездіяльність дівчини в нестерпному чеканні свого нареченого, коли вона тільки й мріє про те, що з'явиться чоловік, який повністю змінить все її життя. Однак сон в даному сюжеті означає не просто зовнішню пасивність - це духовна робота над собою, це здатність зберігати чистоту і віру. Другий аспект цього сюжету - для того, щоб чоловік міг проявити свою силу, жінка повинна вміти проявляти зовнішню пасивність.

Розбірлива наречена. У багатьох казках про жінок присутній сюжет, коли наречена «перебирає» женихами, відчуває їх, дає їм різні завдання і т.д. Якщо жінка боїться втратити свого коханого, вона може закривати очі на його недоліки .. Але потім у шлюбі сюжет розбірливою нареченої «доганяє» її, і вона пред'являє нездійсненні вимоги чоловікові, а в результаті - розчаровується в обранцеві ... Цей сюжет важливий також для «профілактики» пастки втрати. Вибираючи нареченого, дівчина повинна обов'язково спочатку його випробувати. Закохану дівчину буває складно в це повірити, але якщо чоловік дійсно є тим самим єдиним, то він обов'язково пройде випробування. Є й інша небезпека - загратися, захопитися самим процесом вибору. Уміння розпізнати любов у своєму серці допомагає уникнути цієї пастки. У казці наречена часто підказує нареченому єдино правильне рішення, але не виконує його за нього!

Сюжети переходу дівчини в жінку, в максимально продуктивну фазу життя оповідають про набуття вміння відрізняти справжню любов від руйнівної жертовності, підтримувати любов у своєму серці («Червона квіточка», «Снігова Королева», «Камінь терпіння»); а також про здатність охороняти своє життя, свій світ, свою цілісність і незалежність від інтриг і оцінок жінок-заздрісниць. («Сестриця Оленка та братик Іванко», «Казка про царя Салтана»). А ось казок, в яких головною героїнею була б літня жінка, практично немає, оскільки як в житті, так і в казці старість - це час поступитися місцем молодому поколінню. Опір цієї необхідності народжує негативних героїнь - злих мачух. Однак у всіх казках присутній образ жінки - чарівниці, самітниці, відьми, доброї хресної. Це жінка, яка пройшла наступний етап розвитку, придбала мудрість і незвичайні можливості.