Питання співрозмовників та що за цим стоїть


А. Сент-Екзюпері

Інформація не надходить до нас сама по собі, для її отримання необхідно ставити питання. Не слід боятися питань співрозмовників, так як вони дозволяють активізувати учасників бесіди і направити процес передачі інформації в необхідне русло. Питання надають співрозмовникові можливість проявити себе, показати, що він знає. Не можна забувати, що більшість людей з багатьох причин неохоче відповідають на прямі запитання. Саме тому слід спочатку зацікави ти співрозмовника.

Існують п'ять основних груп питань.


1. Закриті питання. Це питання, на які очікується відповідь так або ні. Вони сприяють створенню напруженої атмосфери в бесіді, тому такі питання потрібно застосовувати зі строго визначеною метою. При постановці подібних питань у співрозмовника складається враження, ніби його допитують. Отже, закриті питання потрібно задавати не тоді, коли нам потрібно отримати інформацію, а тільки в тих випадках, коли ми хочемо швидше отримати згоду або підтвердження раніше досягнутої домовленості. 2. Відкриті питання. Це питання, на які можна відповісти так або ні, вони вимагають якогось пояснення. Це так звані питання що?, Хто?, Як?, Скільки?, Чому?. У яких випадках задають такі питання? Коли нам потрібні додаткові відомості або коли ми хочемо з'ясувати мотиви і позицію співрозмовників. Підставою для таких питань є позитивна або нейтральна позиція співрозмовника по відношенню до нас. У цій ситуації ми можемо втратити ініціативу, а також послідовність розвитку теми, оскільки бесіда може повернути в русло інтересів і проблем співбесідника. Небезпека полягає також у тому, що можна взагалі втратити контроль за ходом бесіди. 3. Риторичні питання. На ці питання не дається прямої відповіді, так як їх мета - викликати нові питання і вказати на невирішені проблеми. З якою метою задаються такі питання? Задаючи риторичне питання, мовець сподівається включити мислення співрозмовника і направити його в потрібне русло. 4. Переломні питання. Вони утримують бесіду в суворо встановленому напрямку або ж піднімають цілий комплекс нових проблем. Подібні питання задаються в тих випадках, коли ми вже отримали достатньо інформації з однієї проблеми і хочемо переключитися на іншу. Небезпека в цих ситуаціях полягає в порушенні рівноваги між нами і нашими співбесідниками. 5. Питання для обмірковування. Вони вимушують співбесідника роздумувати, ретельно обдумувати і коментувати те, що було сказано. Мета цих питань - створити атмосферу взаєморозуміння.